Promovăm abilitatea!

CE ESTE ACCESUL?

Accesul la lumea înconjurătoare este fundamental pentru persoanele cu dizabilități. Accesul înseamnă a merge la grădiniță și la școală, a putea alege orice formă de educație superioară și a o putea urma, ca și ceilalți, a alege o carieră și a te bucura de ea ulterior. Accesul se face prin metode, tehnici și flexibilitate în curicula educațională, prin rampe cu un unghi corect, prin amplasarea semnalelor audio pentru nevăzători pe stradă și în clădiri, a semnalelor luminoase pentru cei fără auz sau prin utilizarea pictogramelor în toate spațiile publice. Acces înseamnă că, atunci când îți dorești să ieși cu prietenii undeva, să o poți face, fără a căuta ore în șir un local fără trepte. Accesul înseamnă să poți utiliza softuri, aplicații, programe și site-uri web cu aceeași ușurință ca toți ceilalți. Accesul este corect atunci când lucrurile care altora le par simple vor fi la fel și pentru cei cu dizabilități.

CUM SĂ FACI ACCESIBILE SPAȚIILE?

Pentru persoanele în scaun rulant:

- rampe la nivelul trotuarului
- rampe de urcare în autobuz/tramvai/troleibuz, lifturi – acces metrou, butoane de acţionare uşi sau semafoare accesibile (înălțime mică)
- locuri de parcare accesibile – nu înconjurate de borduri și de o lățime mai mare, care să permită persoanei să coboare scaunul între 2 mașini, pentru a se putea așeza în el și care să permită manevrarea lui (întoarcere și trecere)
- rampe de acces în clădiri sau lifturi care pot fi folosite de persoane în scaun rulant – mai ales in cazul instituțiilor publice, a centrelor culturale (teatre, cinematografe, muzee), clădirii de birouri etc.
- pentru a funcţiona ca orice alt angajat, o persoană în scaun rulant va avea nevoie de o toaletă accesibilizată – lățimea ușii să permită accesul cu scaunul rulant, interiorul să permită intoarcerea cu 360 grade a scaunului, de o parte și de alta a toaletei se amplasează bare de susținere
- cât mai puţine scări în interiorul birourilor - nu diferențe de nivel pe un culoar etc.

Pentru persoanele cu deficienţe de auz:

- la nivelul străzii / transportului în comun – semnalizări vizuale / luminoase – de ex, în autobuz / metrou – nu doar anunțuri vocale
- pentru angajaţii cu deficienţă de auz este nevoie de comunicare în scris sau prin limbajul semnelor – mail, messenger, facebook messaging. De asemenea, se poate comunica foarte ușor prin sms, dacă job-ul presupune deplasări.
- Pentru cei care aud parţial și se folosesc de aparatele auditive, este nevoie de un sistem mai bun de sonorizare (pentru calculator de exemplu) sau alte forme de captare a sunetului şi de un loc de socializare în care să fie mai puţină gălăgie pentru a putea comunica mai bine cu ceilalţi angajaţi. Practic, un astfel de angajat nu poate sta într-o hală foarte zgomotoasă, nu va auzi ce i se spune;

Pentru persoanele cu deficienţe de văz:

- pentru persoanele cu deficiență de vedere severă, există diferite tipuri de accesibilizare: 1. La nivelul străzii – semnale auditive sau tactile – la semafor + bumbii galbeni – la trecerile de pietoni; 2. În clădiri / la locul de muncă - Imprimanta care poate printa toate documentele în limbajul Braille, hardware şi software care dispun de sinteze vocale, tastatură cu sonorizare etc. De pildă, orice site poate fi programat astăzi a.î. un nevăzător să îl poată „asculta”. Codurile se descarcă gratuit și programarea site-ului face posibilă utilizarea de către nevăzători a softurilor speciale. Astfel pot învăța cursuri, citi orice e-mail, conținut etc.
- pentru persoanele cu vedere slabă sau foarte slabă există, de asemenea, ecrane de calculator care măresc imaginea, diferite surse de lumină puternică, materiale care au caracterele marite etc.
- prezența semnalului sonor în liftul din clădirea de birouri (anunț sonor „etajul x” / „atenție, se închid ușile” etc),
- e importantă păstrarea lucrurilor din birou în aceeaşi ordine.

Pentru persoanele cu deficienţe de înțelegere:

- e necesară utilizarea pictogramelor

Pentru persoanele cu tulburări de sănătate mintală sau HIV/SIDA sau alte boli cronice:

- nu este nevoie de accesibilizări speciale;
- este nevoie de o informare corectă și completă despre dizabilitatea respectivă și de suport din partea unor specialişti, dacă angajatul solicită acest lucru.